Ar empātiju pret klientu arī jaunajā realitātē
13.05.2021.

Pandēmija ir būtiski mainījusi cilvēku paradumus un iespējas, taču nepieciešamība pēc bankas pakalpojumiem ir ne tikai saglabājusies, bet dažās nišās tā pat ir ievērojami pieaugusi. Piemēram, jaunā vīrusa diktētā realitāte pavērusi plašākas iespējas e-komersantiem, kuriem esam gatavi piedāvāt risinājumu biznesa prasību realizēšanai. Pandēmijas laikā vērojama aktivitāte arī hipotekāro kredītu tirgū, un arī šeit mēs esam gatavi rast klientam vispiemērotākos risinājumus. LPB Bank arī jaunajā realitātē saglabājusi individuālu pieeju katram klientam. Tas, ka neesam viena no lielajām bankām, sniedz mums papildus elastību un LPB Bank ātrāk spēj pielāgoties strauji mainīgajai pasaulei.

Kādi bankas pakalpojumi šobrīd ir pieprasītākie?

Neskatoties uz visiem izaicinājumiem, pārmaiņām un ierobežojumiem, ar kuriem mēs saskaramies nu jau otro gadu, klientu interese par klasiskajiem bankas pakalpojumiem paliek nemainīga – norēķinu konts, noguldījumi, maksājumu kartes, kā arī seifu glabātuve – tie visi ir populāri pakalpojumi LPB Bank klientu vidū.

Pēdējā gada laikā LPB Bank novēro paaugstinātu interesi par korporatīvo apkalpošanu mazo un vidējo uzņēmumu – rezidentu segmentā. Attīstot mūsu pakalpojumus un pielāgojot tos vietējā tirgus dalībniekiem, banka spēj nodrošināt visu nepieciešamo veiksmīgas uzņēmējdarbības īstenošanai, sākot ar ikdienas pakalpojumiem un beidzot ar lieliem kreditēšanas un investīciju projektiem. Neskatoties uz to, ka arvien biežāk klienti izvēlas attālinātās apkalpošanas iespējas, LPB Bank saglabā profesionālu un individuālu sadarbību ar katru klientu, nezaudējot saikni “Banka-Klients” un sniedzot saviem klientiem gan mūsdienīgus tehniskos risinājumus, gan empātisku komunikāciju un atgriezenisko saiti.

Viens no populārākajiem bankas pakalpojumiem jau ilgus gadus ir Biznesa maksājumu kartes. Cieša sadarbība ar Mastercard ir ļāvusi LPB Bank izveidot karšu pakalpojumu klāstu, kas atbilst dažādu klientu segmentu prasībām un vēlmēm. Tehniskā daudzfunkcionalitāte, pirkumu un norēķinu drošības garantija, mūsdienīgs dizains, lojalitātes programma un ļoti pievilcīgs cenrādis – tas viss motivē potenciālos klientus – uzņēmējus izdarīt izvēli par labu LPB Bank maksājumu kartēm.

Vienlaicīgi mēs novērojam aizvien pieaugošu klientu interesi par e-komercijas pakalpojumiem. Pateicoties veiksmīgai e-komercijas pakalpojumu darbībai, komisijas ienākumi 2020. gadā pieauga par 27%.

Kādus pakalpojumus banka ir ieviesusi no jauna vai modificējusi kopš Covid-19 pandēmijas sākuma?

Bankas stratēģijas pamatā ir e-komercijas pakalpojumu attīstība un sadarbība ar Fintech uzņēmumiem. Lai būtu vienu soli priekšā konkurentiem, mēs nerimstoši sekojam līdzi tendencēm e-komercijā un strauji attīstāmies. Uzklausot klientu vēlmes un pieprasījumus, 2020. gada laikā esam ieviesuši vairākas ekskluzīvas valūtas kartes maksājumu pieņemšanai tiešsaistē. Maksājumu apstrādei mūsu klientiem ir pieejamas vairāk nekā 100 valūtas, kas, jūs piekritīsiet, ir lieliska iespēja uzņēmēju biznesa attīstībai. Mēs esam gatavi uzklausīt un apmierināt visprasīgāko klientu vajadzības e-komercijas jomā. Banka nodrošina maksājumu pieņemšanu visā pasaulē, kā arī nodrošina augstu konversiju, kas ir tik svarīga visiem, kas savu biznesu attīsta tiešsaistē.

Mūsu ikdienas pakalpojumu klāsts spēj nodrošināt visus mūsdienu bankas klientam nepieciešamos servisus un tehnoloģijas. Mēs nepārtraukti sekojam līdzi jaunākajām tendencēm pasaules banku sektorā un tas ļauj mums ātri un bez lielām grūtībām pielāgoties mainīgajam tirgum. Savā ziņā neliela banka – tā ir priekšrocība, kas bieži vien ļauj mums būt soli priekšā konkurentiem. 

Pēdējā gada laikā finanšu industrija ļoti daudz runā par uzņēmējdarbības kreditēšanu, kam pievērsušies arī nebanku kreditētāji. Kas, jūsuprāt, ir mainījies uzņēmēju prātos, kādēļ pieprasījums ir stipri pieaudzis? Vai varētu būt, ka uzņēmēji izmanto krīzi, kā iespēju attīstībai, vai arī tie ir citi iemesli?

Iemesli varētu būt dažādi. Viens no tiem – uzņēmēji šobrīd pārskata savu darbības stratēģiju, pielāgojoties jaunajai biznesa videi, un atrod jaunas iespējas attīstībai, otrais iemesls – nepieciešamība pēc papildu kapitāla, lai pārvarētu esošo krīzi. Galvenais iemesls, kāpēc ir aktivizējušies nebanku kreditētāji:

tādēļ ka šobrīd, ņemot vērā esošo krīzi, daudzu uzņēmēju finanšu rādītāji ir krietni pasliktinājušies, attiecīgi bankai izsniegt kredītu klientiem ir krietni sarežģītāk nekā nebanku kreditētājam, kurš galvenokārt balstās uz nodrošinājumu, bet maksātspējas izvērtēšanai nepieiet tik skrupulozi.

Mēs uzskatām, ka nevis ir pieaudzis pieprasījums pēc aizdevumiem, bet šobrīd ir apgrūtināta banku iespēja finansēt, kamēr krīze turpinās un nav skaidras prognozes, cik ilga tā būs, cik  dziļa un kad uzņēmumiem normalizēsies naudas plūsma. Daudzi uzņēmumi izmanto refinansēšanas iespējas, tādā veidā optimizējot naudas plūsmu un mēģinot pārvarēt finansiālo krīzi. Saskaņā ar Finanšu nozares asociācijas datiem, kredītu apjoma samazinājums galvenokārt ir vērojams uzņēmumu segmentā pēdējo 12 mēnešu periodā. 2020. gada 4. ceturksnī kredītu apjoms samazinājās par 3% jeb 0.34 miljardiem EUR, salīdzinot ar 2020. gada 3. ceturksni. Savukārt pēdējo 12 mēnešu periodā apjoms ir samazinājies par 4% jeb 0.52 miljardiem EUR. Kredīti uzņēmumiem sastāda 57% no kopējā kredītu apjoma.

Kādiem mērķiem uzņēmēji visbiežāk izmanto kredītus – vai tie ir apgrozāmie līdzekļi, vai pamatīgiem ieguldījumiem? Varbūt kā līdzfinansējumu citu atbalsta mehānismu izmantošanai? Kā situācija šajā jomā mainījusies pirms pandēmijas un pēc?

Novērojam, ka ir pieaudzis uzņēmumu pieprasījums pēc apgrozāmiem līdzekļiem, kas ir loģiski, jo viņu ienākumi ir samazinājušies, bet izmaksas pārsvarā palikušas iepriekšējā līmenī, taču tajā pašā laikā visas izmaksas ir jāsedz. Apgrozāmo līdzekļu apjoma palielināšana ir loģisks solis, lai nosegtu uzņēmuma tekošās izmaksas. Tajā pašā laikā ir arī tādi uzņēmumi, kuri saredz attīstības iespējas un ir ieinteresēti ilgtermiņa finansējumā.

Ņemot vērā finanšu institūciju biežās diskusijas par uzņēmējdarbības kreditēšanu, tā vien šķiet, ka citi kredītu veidi, privātpersonu kreditēšana jomā, ir aizgājuši otrajā plānā. Kāda ir situācija, piemēram, hipotekāro kredītu nišā?

Tieši otrādi, šobrīd ir stipri aktivizējies hipotekāro kredītu tirgus un ir novērojams ļoti liels pieprasījums no klientu puses pēc hipotekārajiem kredītiem. Cilvēki ir mainījuši dzīvesveidu, daudzi strādā no mājām un viņi jūt nepieciešamību pēc papildu telpām, lai ne tikai viņi varētu normāli un ērti strādāt, bet arī viņu bērni spētu kvalitatīvi  mācīties attālināti. Citi atkal saprot, ka viņi var pārcelties uz pilsētas nomali, jo katru dienu uz darbu nav jābrauc: ir mainījies dzīvesveids, dzīves izpratne un līdz ar to mainās arī vajadzības. Uz vispārējā negatīvā emocionālā fona ir mazinājusies vēlme iegādāties modes vai luksusa preces, jo, pašreizējos apstākļos izpaušanās publiskās vietās vairs nesniedz agrāko efektu. Cilvēki vēlās pirkt jaunus īpašumus, kas atbilst viņu tagadējām prasībām un situācijai, jo objektīvi raugoties, saprotam, ka 100% atgriezties atpakaļ pie iepriekšējā dzīvesveida un paradumiem mēs nevarēsim un, iespējams, nemaz negribēsim. Cilvēkiem pandēmijas laikā ir izveidojušies iekrājumi, jo, kā jau minējām iespējas tērēt līdzekļus ir mazinājušās, attiecīgi parādās iespēja iegādāties papildu nekustamos īpašumus. Tādējādi mēs nevaram piekrist apgalvojumam, ka citi kredītu veidi nav vairs tik aktuāli. Arī Altum aktīvi turpina sniegt savu atbalstu gan privātpersonu, gan uzņēmumu kreditēšanā. Tendence, ko mēs novērojam bankā – hipotekārā kreditēšana ir ievērojami aktivizējusies.

LPB Bank piedāvā arī seifu pakalpojumus. Cilvēki pandēmijas dēļ mazāk ceļo, bet ierobežojumu dēļ lielas naudas summas nav bijusi iespēja tērēt arī pirkumiem bez klātienes apmeklējuma. Vai cilvēki ir sākuši vairāk uzglabāt seifos, vai arī investēt finanšu instrumentos, pērkot akcijas, vērtspapīrus, ieguldot fondos?

Pēdējais gads ir ieviesis ievērojamas izmaiņas bankas klientu paradumos – daži pakalpojumi ir zaudējuši savu aktualitāti, bet citi – tieši otrādi – kļuvuši vēl aktuālāki un pieprasītāki. Viens no šādiem pakalpojumiem ir Individuālie seifi dokumentu un vērtslietu glabāšanai. Kopš pandēmijas sākuma LPB Bank klientu pieprasījums pēc šī pakalpojuma ir strauji audzis. Ņemot vērā, ka šobrīd iespējas tērēt uzkrātos naudas līdzekļus ceļojumiem, dārgiem pirkumiem vai investīcijām ir diezgan ierobežotas, noteikta klientu daļa uztic uzkrāto līdzekļu glabāšanu bankai. Kopumā klienti ir kļuvuši daudz piesardzīgāki, viņu vērtība ir stabila un droša rītdiena. Arī šajos gadījumos seifu pakalpojums sniedz klientam drošības sajutu un pārliecību par to, ka ģimenes vērtslietas tiek glabātas daudz profesionālāk un drošāk, nekā dzīvesvietā.